|
|
Kristin
Stobbink |
|
|
In
2008 ben ik
Beeldende Kunst
en Vormgeving
Docent gaan
studeren aan de
Noordelijke
hogeschool in
Leeuwarden.
Tijdens mijn
studie koos ik
ervoor
om een Minor in
het buitenland
te doen. In 2012
studeerde ik
aan de Education
University of
Hong Kong o.a.
Printmaking en
daarmee
mij verder
verdiept
in de
mogelijkheden
van Grafiek. In
deze periode
reisde
ik uitgebreid
in Mainland China
en daar Chinese
meesterwerken
kunnen
aanschouwen.
Deze invloeden
blijven
zichtbaar in
mijn werk, onder
andere in het
rijke
kleurgebruik.
Maar ook mijn
beeldende
verdieping naar
de vormtaal van
sumi-e die
vooraf ging aan
mijn reis naar
Hong Kong is
zichtbaar. De
Noordelijke
Hogeschool
Leeuwarden heeft
een eigen
grafische
werkplaats, dat
heeft mij de
mogelijkheid
geboden om nog
een jaar prenten
te kunnen maken
en ook beeldend
af te studeren
met een serie
etsen. |
2020:
Corona
installatie
"Put your mask
on"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.jpg)
.png)
Kristin Stobbink “Put your mask on”
2020

In de stilte en exclusiviteit van onze
eigen woning keken wij in april van 2020
naar de tv. Het bewustzijn sloop binnen
dat onze gewoontes, wijze van leven en
hoe wij met elkaar omgaan diende te/
ging veranderen. Hoe vaak zit ik
eigenlijk aan mijn gezicht? Raak ik dan
ook mijn mond aan? Hoeveel mensen heb ik
eigenlijk vandaag ontmoet? Mag ik dit
weekend nog wel naar mijn ouders toe?
Ook Kristin Stobbink zat ineens dagen
thuis, ze keek naar de tv en door het
raam naar buiten. Ze bestelde witte
katoen. “Toch ook maar eens een
mondkapje maken” nam zij zichzelf voor.
Misschien moeten we allemaal morgen wel
met een mondkapje op naar buiten? Een
mondkapje, hoe ziet dat er eigenlijk
uit? Moet daar nog een filter in en zou
ik dat kunnen kopen ergens? Is er een
grote kans dat ik ziek wordt? Wie ken ik
eigenlijk met gezondheidsproblemen, waar
wonen die? Is dat al een rood gebied?
Hoeveel zieke mensen zijn daar?
Terwijl Stobbink in de winkel staat om
af te rekenen spreekt ze een wat
angstige kassamedewerkster. Zij vertelde
dat ze mantelzorger is en deze baan
noodzakelijk is voor hun inkomen, ze
kijkt met treurige ogen. “Mijn man zou
het niet overleven als ik hem besmet met
Corona”.
Een week werd maanden en de witte
katoen, gekocht met de intentie om
mondkapjes te maken, veranderde in een
beeltenis, een portret.
Wanneer er gekeken word naar Stobbink ’s
werk, starend in de menselijke ogen. De
levendige ogen kijken soms vertrouwd,
geschrokken of verzonken in
vergetelheid. Onder de ogen bevind zich
een gestileerde vorm, beperkt tot de
vorm van een gezichtsmasker. Een
opvallende gestileerde, abstracte vorm
van een linosnede met een egale
donkerblauwe kleur. Achter de linosnede
gaat een schim schuil van Chinese inkt.
De Chinese inkt heeft de eigenschap uit
te lopen, het vertakt, vervaagd,
verkleurd en zoekt zijn eigen weg.
Chinese inkt verandert in de
verschillende stadia van het droogproces
en zou kunnen worden omschreven als een
zeer eigenzinnig en organisch materiaal.
Een materiaal dat zijn eigen weg zoekt
en bepaald. Ook uit de serie van
Stobbink is dit gebleken, zo is er geen
weergave hetzelfde en is de maker in de
vormende fase meer een regulerende
omstander.
De Chinese inkt vertegenwoordigd het
virus, een onzichtbare mist die blijft
dansen in een ruimte en stiekem
ontsnapt. De mondmaskers
vertegenwoordigen de bron van het Corona
virus, de wilde dieren die in China op
de zwarte markt worden verkocht. Het
betreft in deze weergave een schildpad,
uil, wilde kat en een schubdier. De
Chinese inkt is afkomstig uit Mainland
China, gekocht door Stobbink zelf toen
zij tijdens haar Minor van haar studie
in 2012 door China reisde. De naamzegel
die Stobbink heeft laten maken is niet
een Japanse naamzegel maar een Chinese
in het Mandarijn.
Deze werken zijn aangevuld met een
handgedrukt en gesigneerd certificaat
dat bevestigd is op de achterkant van
het werk.
Witte katoen, aquarel met Chinese inkt,
linosnede, Chinese naamzegel, houten
paneel.
.jpg) |