Galerie De Roos van Tudor
Pim Velthuizen

 

 

 
 

   

Mijn epoxyhars-objecten (kunstglas) bestaan uit meerdere gegoten transparante lagen epoxyhars. Door verschillende materialen toe te voegen, aan de epoxyhars, bouw ik een driedimensionaal beeld op. De materialen in de lagen werken dynamisch op elkaar in. Je kunt mijn objecten daarom vanuit meerdere hoeken bekijken en nieuwe details ontdekken.

 

In mijn objecten wil ik mijn fascinatie voor Oosterse mystiek uitdrukken. Het idee van grenzeloosheid en dat alles leven is, inspireert me. Grenzeloosheid wordt heel mooi omschreven, als een cirkel waarvan het middelpunt overal is en de omtrek nergens.

 

Die ideeën, ruim tweeduizend jaar geleden verwoord, zijn ongelooflijk rijk. De nieuwe theorieën in de kwantummechanica over meervoudige universa en dimensies vind je er al in terug.

 

Elk werk zie ik als een hapje uit een oneindig groot geheel van grenzeloos leven. Elke stip zie ik als een bron van bewustzijn en elke streep als een stroming van leven. Alles in het universum beweegt, leeft, verandert en ontwikkelt zich. Nergens is stilstand.

 

Volgens de Oosterse mystiek is dat grenzeloze ook in ons aanwezig. Het is alleen opgesloten, we herkennen het vaak niet. We kunnen het ontwikkelen en de verbondenheid ervaren met alles en elkaar.

 

 


 

 

 

 

 

 
     
 

   

Deelname aan de tentoonstelling "Still....even" in de Martinikerk te Franeker 3 mei - 31 augustus 2024

 

  

 Hij maakt digitale afbeeldingen die langzaam ontstaan. Eerst in zijn gedachten. Daarna bouwt hij elk beeld in de computer op, in soms wel 100 lagen. Hij tekent met een teken­tablet en maakt gebruik van eigen foto’s. Uiteindelijk is het onderscheid tussen wat hij tekent en de foto’s niet meer te herkennen. Met één beeld is hij meerdere weken bezig, totdat alles op zijn plaats valt. Dankzij de computer kan hij heel precies en gedetailleerd werken.

 

Zijn inspiratiebronnen zijn westerse en oosterse mystieke ideeën: het idee dat alles bezield is met bewustzijn en dat alles met elkaar verbonden is en in continue ontwikkeling. Panta rhei. Volgens die mystieke tradities kunnen we alleen met mededogen verder komen. Daarom heeft hij als over-koepelende motto voor zijn werk gekozen:

‘Thoughts on Compassion for Compassion’.

 

Still…even: verstilling daar gaan zijn werken over, ook al gebruik hij soms intense kleuren. De verstilling in zijn werk gaat over het idee van verbondenheid, van eenheid. ‘Het ene in alles zien en alles in het ene’. Om dat te kunnen herkennen, wordt gezegd, is de ‘Stem van de Stilte’ nodig.

 

De afdrukken in museumkwaliteit – met hoogwaardige pigment­inkten en UV-werend TruLife plexigals – worden verzorgd door Wilcovak. Die werkt voor fotografen, galeries en musea in binnen- en buitenland, onder andere voor Studio Erwin Olaf.

 

  

  

 

  

 

   

 

  

 

 

 

 

   In de galerie:

    

  

    

  • Yggdrasil I
  • Yggdrasil II

Yggdrasil komt uit de Noorse mythologie en is de levensboom die alle werelden verbindt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Galerie De Roos van Tudor    Disclaimer    Privacy policy